دین پژوهی

مروری اجمالی بر موضوعات دین

دین پژوهی

مروری اجمالی بر موضوعات دین

ما در این سایت به برخی از ریز موضوعات اجتماعی دینی می پردازیم

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است


دین پژوهی چیست؟

دین پژوهی واژه جدیدی است که در سال های اخیر در برخی از فضاهای آموزشی و پژوهشی علوم انسانی مطرح شده است.

این در حالی است که این رشته کلان و عمده هنوز به خوبی معرفی نشده و بسیاری آن را با معارف اسلامی یکی می انگارند.

واقعیت آن است که دین پژوهی تلاشی در جهت فهم اهمیت، خاستگاه و شکل های مختلف دین است که به دو صورت گردآوری اطلاعات و تفسیر نظام مند آن اطلاعات انجام می شود.

در گردآوری اطلاعات مطالعه روان شناختی و تاریخی دین دارای اهمیت است که با رشته های جانبی دیگری چون باستان شناسی، قوم شناسی، زبان شناسی، تاریخ ادبیات و... تکمیل می گردد.

نینیان اسمارت از برجسته ترین محققان دین پژوهی در قرن بیستم است؛ وی با استفاده از روش های تاریخی، زبان شناسی، نقد ادبی، روان شناسی، انسان شناسی، جامعه شناسی و... کمبودهای روش شناختی در حوزه دین پژوهی را خاطر نشان کرد و خود به مطالعه دقیق تر تاریخ، خاستگاه و کارکردهای ادیان پرداخت.

ادامه دارد...

  • ف مریدی

بسمه تعالی شآنه

مرکز مطالعات زنان: مرکز مدافعات زنان یا مرکز مخالفات زنان

با اینکه در قرن بیست و یکم از تاریخ بشر بسر می بریم، برخی همچنان گمان می کنند که از عصر پیشامدرن و شاید هم قبل تر از آن عصر فکری حجر زمان زیادی نگذشته است. آنان همچنان به زن همانند عنصری ابزاری و شیء گونه می نگرند و بر این اساس مرکزی تحت عنوان مرکز مطالعات زنان تأسیس می کنند.

با اینکه هنوز بود و نبود این مرکز فرقی به حال وضعیت موجود نمی کند، بلکه به نظر بنده، که اوقاتی از زمان خود را در این مرکز و با برخی مسوولین آن صرف کرده ام، ضررهایی نیز در بر داشته و دارد. در این مرکز آنچه اهمیت اساسی و حیاتی دارد آن است که هر چه به نام فمینیسم یا فمینیست در روی کره خاکی وجود دارد و هر کس که در این راستا، یعنی دفاع از حقوق زنان گام برداشته یا تلاش می کند، می بایستی در اسرع وقت محو و معدوم گردد. در واقع می توان گفت فلسفه اصلی وجودی چنین مرکزی مرکز مخالفات زنان به جای مدافعات زنان است.

بنابر فرموده پیامبر اکرم ص که جز انسان های کریم و بزرگوار زنان را تکریم و تعظیم نمی کنند، با توجه به برخورد افراد نسبت به زنان می توان به بزرگواری یا کوچکواری آنان پی برد...

این همان چیزی است که ما در بسیاری از مراکز آموزشی یا اجرایی من جمله دینی شاهد آن نیستیم؛ هنگامی که یکی از مسوولین مرکزی چون مرکز مطالعات زنان در دوره های آموزشی خود به صراحت به زنان توهین می کند:

و با این جمله که زنان فرودستند ... مگر فرودستی چیز بدی است... اظهار فضل می نمایند

با این حال دیگر توقعی از دیگر سازمان ها شخصیت ها و یا عوام مردم نیست.

 

 

 

 


  • ف مریدی