دین پژوهی

مروری اجمالی بر موضوعات دین

دین پژوهی

مروری اجمالی بر موضوعات دین

ما در این سایت به برخی از ریز موضوعات اجتماعی دینی می پردازیم

کلام و جامعه

چهارشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۷، ۰۲:۳۳ ق.ظ

کلام و جامعه: الهیات اجتماعی اسلامی

من رساله دکتری ام را با عنوان الگوی الهیات اجتماعی اسلامی در سال 1394 با موفقیت دفاع نمودم؛ در واقع تا آن زمان این اثر اولین مطالعه علمی و دانشگاهی در راستای الهیات اجتماعی اسلامی بود. اما اکنون خوشبختانه اثری تحت عنوان کلام و جامعه در انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب قم ترجمه و منتشر شده است که الهیات اجتماعی اسلامی را با نگاهی تاریخی در سده های دوم و سوم تشریح می کند.

این اثر که تنها جلد اول آن به چاپ رسیده است، در مجموع دارای 6 جلد است. نویسنده این اثر ارزشمند پروفسور فان اس، تحقیقات و نوشته های متعددی در حوزه کلام اسلامی دارد، که تنها اثر حاضر شهرت جهانی او را دربرداشته است. به طوری که طی دهه های اخیر این مجموعه به عنوان مرجعی در خصوص کلام اسلامی عمل کرده است. 

نویسنده در جلد اول این مجموعه ابتدا به ویژگی های بنیادین دیانت اسلامی در سده اول می پردازد، سپس نحله های کلامی را از اواخر سده اول تا نیمه سده سوم بیان می کند، وی در رویکرد تاریخی خود پیوند آراء و اندیشه های کلامی را با خاستگاه و تحولات اجتماعی شان مد نظر قرار می دهد؛ که این همان ویژگی برجسته این اثر در حوزه الهیات اجتماعی اسلامی است.

ترجمه این مجموعه زیر نظر دکتر محمدرضا بهشتی و گروهی از مترجمان انجام شده است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی